کافه 54

دال...پایان نام کوچک من وآغاز دریاست...اکنون که پایان من آغاز دریاست،بر ساحل تن خسته ام قدم بزن

کافه 54

دال...پایان نام کوچک من وآغاز دریاست...اکنون که پایان من آغاز دریاست،بر ساحل تن خسته ام قدم بزن

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

مراحل اولیه انتشار پادکست

يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۴۹ ب.ظ

با گذر از این چهار مرحله شما یک میزبانی پادکست معمولی را راه اندازی می‌کنید تا برنامه‌تان را تحت نام و آدرس اختصاصی خودتان روی اینترنت منتشر کنید. البته برای هر یک از این بخش‌ها می‌توانید از تعدادی سرویس و ابزار استفاده کنید تا امکانات بیشتری را برایتان به ارمغان آورده یا کار را ساده‌تر کنند. اما اجازه دهید به هر یک از این مراحل با جزئیات بیشتر نگاهی بیندازیم.

 

ثبت آدرس وب
برای داشتن یک نام دامنه که‌‌ همان آدرس اختصاصی پادکست شما در فضای گسترده وب است، می‌توانید با مراجعه به شرکت‌های متخصص در این زمینه و پرداخت هزینه سالیانه، آدرس مورد نظرتان را خریداری کنید. این آدرس می‌تواند هر نام دلخواه شما با یک پسوند باشد. مثلا darsnameh یک نام با پسوند com. است و darsnameh.com یک آدرس وب است که شما را به سایتی در زمینه آموزش رایگان راهنمایی می‌کند.

البته لزومی ندارد حتما برای داشتن نام دامنه هزینه‌ای بپردازید و می‌توانید از سرویسهای خدمات دهنده وبلاگ نویسی رایگان همچون blogger، پرشین بلاگ، میهن بلاگ و... استفاده کنید. در این صورت شما هم یک نام دامنه رایگان در اختیار دارید و هم اینکه فضای میزبانی محدودی برای ارسال پست‌‌هایتان به شما اختصاص داده می‌شود. نام دامنه در این حالت، زیر مجموعه‌ای از نام اصلی سایت خدمات دهنده است. مثلا: darsnameh.persianblog.ir

البته این شیوه را نمی‌توان چندان مناسب دانست، زیرا نام‌های انتخابی آنچنان ساده، راحت و دلخواه نیستند که بخواهید آنها را به عنوان نام پادکستتان در اختیار دیگران قرار دهید. به خاطر سپردن آنها هم کمی سخت‌تر است. و اگر پادکست را با اهدافی چون تجارت، بازاریابی و... راه اندازی کرده باشید، بهترین راه، ثبت یک آدرس اختصاصی برای خودتان است. زیرا هم به خاطر سپاری آن راحت‌تر است و هم اینکه افراد احساس بهتری نسبت به آن دارند.

اکنون می‌توانید با هزینه سالیانه تقریبی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان دامنه‌های با پسوند ir. را ثبت کنید و ثبت دامنه‌های بین المللی مانند com یا info و net تقریبا سالیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هزینه در بر خواهند داشت.

 

میزبانی وب
میزبانی وب یا وب هاستینگ، به شما فضایی را در اینترنت اختصاص می‌دهد که می‌توانید فایل‌های وبلاگ یا وب سایت و پادکستتان را روی آن ذخیره کرده و به طور دائمی در اختیار شنوندگان و مخاطبانتان قرار دهید. با کمی گشت و گذار در میان شرکت‌های خدمات دهنده، می‌توانید گزینه‌های زیادی پیدا کنید، اما برای انتخاب شرکت مناسب بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید.

پشتیبانی: لازم است دسترسی ساده و همیشگی به خدمات فنی و اداری شرکت سرویس دهنده میزبانی وب‌تان داشته باشید. سعی کنید انتخابتان بر اساس میزان پشتیبانی شرکت خدمات دهنده باشد. تعداد فراوانی هاست وجود دارند که قیمت‌های یکسان یا نزدیک به هم را ارائه می‌دهند. و خدمات پشتیبانی چیزی است که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

میزان فضای ذخیره سازی: شما به فضای کافی برای ذخیره فایل‌های سایت یا وبلاگ و همچنین عکس‌ها و پادکست‌‌هایتان نیاز دارید. اغلب خدمات دهنده‌های هاست سرویس‌‌هایشان را از ۱۰۰ مگابایت به بالا دسته بندی کرده‌اند. اما توجه داشته باشید که یک هاست ۱۰۰ مگابایتی مطمئنا برای پادکست شما کم خواهد بود. لذا از ابتدا حتما به دنبال ۵۰۰ مگابایت یا یک گیگابایت فضای ذخیره سازی باشید. زیرا قرار است تمامی قسمت‌های پادکست شما برای همیشه آنلاین و در دسترس مخاطبان باقی بمانند.

می‌توان گفت فضای مورد نیاز به موارد زیر بستگی دارد:

  • مدت زمان هر قسمت برنامه
  • کیفیت فایل‌های MP3 (کیفیت بالا‌تر به معنی حجم فایل بیشتر است)
  • دوره زمانی به روز کردن پادکست
  • چه تعداد از برنامه‌های گذشته را می‌خواهید آنلاین نگه دارید

پهنای باند: این عبارت به معنای مجموع ترافیکی است که میزبان وب شما اجازه می‌دهد در طول یک ماه از طریق سایت شما منتقل شود. البته برخی سایت‌ها از این نظر دارای محدودیت روزانه هستند و برخی سایت‌های دیگر بدون محدودیت عرضه می‌شوند.

این موضوع در عرصه پادکست‌ها یکی از مشکلات مورد توجه است، زیرا فایل‌های صوتی که توسط شنوندگان دانلود می‌شوند حجم زیادی دارند. و این بدان معنی است که شما ترافیک زیادی روی وب سایتتان دارید. لذا باید اطمینان یابید که شرکت خدمات دهنده، پهنای باند کافی برای مدیریت مخاطبان در اختیارتان می‌گذارد.

برای محاسبه میانگین پهنای باند مصرفی می‌توانید این گونه عمل کنید:

  • میانگین اندازه هر فایل پادکست را محاسبه کنید.
  • آن را در تعداد افرادی که هر قسمت پادکست را دانلود می‌کنند، ضرب کنید.
  • آن را در تعداد قسمت‌هایی که در ماه منتشر می‌کنید، ضرب کنید.

به این شکل تخمینی از میانگین پهنای باند مصرفی ماهیانه‌تان به دست خواهید آورد و هنگام سفارش، عدد واقع بینانه‌ای در دست خواهید داشت.

 

یک وبلاگ بسازید
ایجاد یک بلاگ، ساده‌ترین شیوه انتشار پادکست شما است. وبلاگ را به شکل ساده، این گونه می‌توان معرفی کرد:

  • یک نشریه یا روزنامه آنلاین که به شکل مرتب توسط نویسنده یا نویسندگانش یه روز می‌شود.
  • - یک راه حل سریع و ساده برای انتشار مجموعه‌ای از اندیشه‌ها، یادداشت‌ها، نظرات، نوشته‌ها و غیره، که به آنها ورودی یا پست می‌گوییم و بر اساس تاریخ مرتب می‌شوند.
  • استفاده از آن نیازمند دانش فنی چندان زیادی نیست.
  • از خبرخوانی بهره می‌برد که خوانندگان می‌توانند عضو آن شوند.
  • شیوه ساده‌ای برای انتشار و نگهداری پادکست‌ها، و راه اندازی یک سایت پادکست است.

پادکست هم در حقیقت یک وبلاگ با مطالب صوتی است. مطالب آن شامل نکاتی درباره برنامه، لینک‌های مرتبط با آن، منابع مورد استفاده در برنامه، همچنین لینک دانلود فایل MP3 آن قسمت از پادکست هستند. فید RSS یا خوراک وبلاگ هم به اعضا می‌گوید که چه هنگام و از کجا می‌توانند قسمت‌های جدید را دانلود کنند.

راه‌های بسیار زیادی برای راه اندازی و نگهداری یک وبلاگ وجود دارند. برخی از آن‌ها رایگان بوده و بعضی هم مستلزم پرداخت هزینه‌هایی هستند. اگر هم صاحب سایت یا وبلاگی باشید، تنها کافی است که بخشی از آن را برای کار با پادکستتان، تغییر دهید.

 





 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۲۳
فرهاد

نظرات (۱)

سلام.
چون بهت سر زدم مدیونی سر نزنی.
بهم سر بزن باهم تبادل لینک هم کنیم.
تنها مرجع دانلود قالب و ابزار بیان بلاگ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">