کافه 54

دال...پایان نام کوچک من وآغاز دریاست...اکنون که پایان من آغاز دریاست،بر ساحل تن خسته ام قدم بزن

کافه 54

دال...پایان نام کوچک من وآغاز دریاست...اکنون که پایان من آغاز دریاست،بر ساحل تن خسته ام قدم بزن

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

آداب پاسخگویی به تلفن

شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۰۳ ب.ظ

صحبت کردن با تلفن آداب خاصی دارد اما بسیاری از ما هنوز اصول آن را نمی‌دانیم! این مطلب می‌تواند کمک کند تا یاد بگیریم چطور و با رعایت چه نکاتی، هم آدم‌های جذابی به نظر برسیم، هم گفت‌و‌گوی درستی داشته باشیم.

نکات اصلی را که می خواهید درباره اش صحبت نمایید، بنویسید و در حین مکالمه به یادداشت ها رجوع و هر نکته را کنترل کنید. این تکنیک کمک خواهد که روی موضوع اصلی متمرکز بمانید. اگر حین صحبت یک موضوع غیرمنتظره پیش می آید و به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، آن را برای تلفن کننده توضیح دهید و برای یک تلفن دیگر همراه با جوابها به توافق برسید. 

* گرهی که با دست باز می‌شود: فوت کردن ممنوع، بیایید فنّ صحبت با تلفن را یاد بگیریم.

* یادمان باشد که تماس‌گیرنده حتی اگر غریبه باشد، ممکن است در آینده تبدیل به دوست صمیمی، همکار یا حتی رئیس ما شود.

 * گوشی را که برمی‌داری، به یک سلام خشک و خالی اکتفا نکن. خوب است مکالمه را با جمله‌های پرانرژی و متفاوتی مثل «سلام. روز به خیر!» شروع کنی. 

  * موقع حرف زدن با تلفن چیزی نخور و ننوش. آن آدامس گرامی را هم از دهانت بیرون بیاور؛ وگرنه کسی که آن‌ ور خط است، صدای تو و دهان و معده‌ات را یک‌جا خواهد شنید! 

  * وقتی با تلفن حرف می‌زنی، سعی کن لحن صدایت شیرین و پذیرنده باشد. بعد هم به این توجه داشته باش که مردم از پشت تلفن از روی تُن صدایت دربارهٔ تو قضاوت خواهند کرد. فریاد زدن پشت تلفن همان‌قدر بد است که یواش و زیر لب حرف زدن. 

  * مؤدبانه و با حوصله به حرف‌های تماس‌گیرنده گوش کن و نگذار اتفاق بدی که یک ساعت پیش افتاده، بر روند گفت‌وگو اثر بگذارد.

 

 * سعی کن ایستاده به تلفن جواب بدهی و موقع صحبت تکیه بدهی و چانه‌ات را بالا بگیری. این حالت کمک می‌کند آمادگی و اشتیاق بیشتری برای صحبت داشته باشی. در ضمن لبخند زدن را فراموش نکن؛ درست است که لبخندت دیده نمی‌شود، اما اثر مثبت و پرانرژی‌اش را خواهد گذاشت. 

 

 * سعی کن تلفنت را زود جواب بدهی. دیر جواب دادن تلفن این حس را ایجاد می‌کند که تو برای کسی که آن‌طرف خط است، ارزش زیادی قائل نیستی. البته این مورد بیشتر مربوط به کار است و برای دوستان و آ‌شنایانی که تو را می‌شناسند، کمتر ایجاد سوءتفاهم می‌کند. 

 

 * اگر در شرایطی نیستی که بتوانی تلفن جواب بدهی، بگذار تماست برود روی پیغامگیر. هیچ‌وقت گوشی را برندار که بگویی «الآن سرم شلوغ است». جمله‌هایی مثل «من الآن مشغول کاری هستم، نمی‌توانم حرف بزنم» هم یک‌جور تصور خودخواهانه و مغرورانه درباره‌ات ایجاد می‌کنند. 

 

* حواست باشد که جملهٔ پیغامگیرت باید واضح و روشن باشد، نه چیزی در حد وزوز و زمزمه! خوب است در پیغامت اشاره کنی که در اولین فرصت به تماس‌گیرنده زنگ خواهی زد.

 

* در صورت امکان پیش از پاسخ به تلفن بایست. این کار احساس تسلط شما را بیشتر می‌کند.

 

* با گوش راست به تماس‌ها گوش کن چون گوش راست به نیمکره چپ مغز یعنی مرکز منطقی آن مرتبط است. 

 

* برای مسائل کاری با منزل افراد تماس نگیر مگر اینکه مورد اضطراری پیش آمده باشد. اگر برای مورد کاری با منزل کسی تماس گرفتی ابتدا از صمیم قلب از همکار و همسرش به خاطر این مزاحمت معذرت خواهی کن.

 

* گوش بده و سعی کن حرف طرف مقابل را قطع نکنی.

 

* حواست را به مکالمه جمع کن و سعی نکن دو کار را با هم انجام دهی.

 

* وقتی تماس گیرنده صحبت می‌کند بنوعی از خودت واکنشی نشان بده. مثلا از عبارات و اصواتی استفاده کن تا او بداند به حرفهایش بدقت گوش می‌دهی. 

 

* به خاطر بسپار نحوه پاسخگویی منشی باید متفاوت باشد. شرایط کاری را بسنج و تصور دقیقی از رئیس و شرکت را به عموم ارائه بده.

 

* یادت باشد صحبت همزمان با تلفن و شخص دیگری حاضر در دفتر یا خانه، دور از ادب است. وقتی با کسی تلفنی صحبت می‌کنی باید همه توجه خود را به مکالمه معطوف کنی.

 

* هنگام گرفتن شماره، بخصوص مواقع ظهر از ساعت 13 تا 16 یا شب از ساعت 21 تا 8 بامداد، دفت بیشتری کن تا احتمال اشتباه کمتر شود و نیمه شب مزاحم شخصی دیگر به جای دوست یا آشنای خود نشده باشی.

 

* وقتی در جلسه، دادگاه، رستوران، یا سایر مکان‌های شلوغ هستی، تلفنت را روی حالت پیغامگیر بگذار.

 

* اگر در طول جلسه یا موقعیتی مشابه باید با تلفن همراه صحبت کنی، از حاضران عذرخواهی کن و جای خلوتی برای حرف زدن پیدا کن.

 

* آدم‌ها وقت حرف زدن با تلفن بی‌سیم یا موبایل معمولا بلند‌تر از حالت عادی حرف می‌زنند و اغلب توجه ندارند که این رفتارشان در مکانهای کوچک یا ساکت چقدر برای دیگران ناخوشایند است.

 

* در حضور دیگران با احساساتی مثل عصبانیت و... حرف نزن. مکالمات احساسی باید در جایی انجام شوند که مزاحم یا مخل آرامش یا حواس دیگران نباشد.

 

* وقتی درباره مسائل خصوصی یا برخی موضوعات کاری بحث می‌کنی با احتیاط حرف بزن. چون هیچ وقت معلوم نیست چه کسانی صدایت را می‌شنوند.

 

* در مکان‌هایی مثل سینما یا اماکن مذهبی، سیستم لرزشی یا ویبره، بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، شما را از برقراری تماس آگاه می‌کند. قبل از وردو به این اماکن تلفنت را روی این سیستم فعال کن و در آنجا به تماسها جواب نده تا از ایجاد مزاحمت جلوگیری کرده باشی. 

 

* در صورت لزوم، از سرویس مخابره متن یا پیامک استفاده کن. این سرویس سریع و بی‌صدا در حال حاضر به طور گسترده در حوزه مشاغل کاربرد پیدا کرده و موجب حفظ جریان مبادله اخبار و اطلاعات می‌شود، بدون آنکه نیازی به جواب دادن تلفن یا گوش کردن به پیغامگیر باشد.

 

* افرادی را که در حضورت هستند باید بر تلفن‌هایی که می‌خواهی بزنی یا می‌خواهی جواب بدهی ارجح بشماری. اگر منتظر تلفنی هستی که امکان به تعویق انداختنش وجود ندارد، بموقع به اطرافیان خود اطلاع بده و وقتی تلفن زنگ زد عذرخواهی کن.

 

پایان راضی کننده برای یک مکالمه

وقتی می خواهید مکالمه را به پایان ببرید، حتی اگر از نتیجه آن راضی نیستید، مهربان و باوقار باشید. نکاتی را که روی آن توافق دارید و فعالیت هایی را که باید انجام دهید، خلاصه کنید و از طرف مکالمه به خاطر وقتی که صرف کرده، تشکر نمایید. بنابراین آن فرد می داند که شما می خواهید مکالمه را تمام کنید. بعد از خداحافظی بهتر است اول فرد تلفن کننده ارتباط را قطع کند. وقتی شما این کار را می کنید، گوشی را محکم روی دستگاه نگذارید، چرا که این مسأله یک اثر منفی دارد.
دنبال کردن این راهکارهای ساده شما را در رأس گروهی قرار می دهد که با همکاران، رؤسا، ارباب رجوع ها و ... در ارتباط است. در نهایت ممکن است خودتان را در ارتباط بیشتر با مکالمه های تلفنی بیابید، چون مردم دوست دارند که با شما سروکار داشته باشند. با به دست آوردن مهارت استفاده موثر از تلفن اعتبار خود و محل خدمتتان را بالا ببرید.

احترام به تلفن کننده

هیچ کس نمی خواهد پشت خط منتظر بماند. اما اگر کاری ضروری پیش آمد ابتدا توضیح دهید که چرا خط را ترک می کنید و چه مدت می روید. از تلفن کننده خواهش کنید اگر می تواند منتظر بماند، بگذارید به درخواست شما پاسخ دهد و قبل از این که نظرش را بگوید او را منتظر نگذارید. البته با این خواهش اکثراً موافقت و از ادب و نزاکتتان سپاسگزاری می شود. وقتی به مکالمه برگشتید از آن فرد به خاطر انتظار و صبرش تشکر کنید.

مطمئن شوید که تلفن کننده بیش از ۱۵ تا ۳۰ ثانیه منتظر نمی ماند. اگر مدت زمان بیشتری باید از تلفن دور شوید بگویید در صورت امکان بعداً به او زنگ می زنید. قول بدهید که در یک زمان مشخص تلفن خواهید کرد و حتماً این کار را انجام دهید.

منبع:جارچی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۳
فرهاد

تلفن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">